Kávézási szokások

 


 

 



 

Kávézási szokások

A felmérést egy informatika órai feladat végett készítettem Bálint Palóma és Rohán Virág osztálytársaim segítségével. Mivel mindannyiunk aktív kávézó volt, így nem volt nehéz eldönteni a feladat témáját. Egy kérdőívet kellett készítenünk, és az adatait feldolgoznunk (ez még folyamatban van). A kávéfogyasztás szokásai című kérdéssorunkkal azt vizsgáltuk, hogy a megkérdezettek hány százaléka fogyaszt kávét, és azt milyen módon teszi.
Összesen 81 válasz érkezett, ebből 78-an kávéztak már életükben, hárman pedig nem (tehát 96%-uk fogyasztott kávét). A válaszolók 88,9 %-a nő volt, ami azt bizonyítja, hogy a nők sokkal hajlamosabbak a kávéfogyasztásra (vagy az online kérdőívek kitöltésére – a szerk.).

1 
A válaszadók többsége 16–19 éves korcsoportba tartozott, valószínű azért is, mert saját korosztályunkhoz jutottunk el legkönnyebben például a facebookos megosztásainkkal, melyekben a kérdőív kitöltésére kértünk fel embereket.1Az adatokból az következik, hogy az aktív kávézók túlnyomó többsége fiatalkorban szokik rá a kávéfogyasztásra, ahogy azt a következő grafikon is bizonyítja.

1 

Azonban nem az erős kávék a legnépszerűbbek, hanem a gyengék (Cappucchino, Latte).

1
A kávé funkciója az ébrenlét fenntartása, amihez erős kávéra van szükség. Itt elgondolkoztam azon, hogy lehet, a fiatalok csak azért isznak kávét, mert nem akarnak kilógni a sorból („tömegpszichózis elve”). A válaszadók majdnem 67%-a a főzős kávét preferálja, és többségük napi rendszerességgel fogyasztja, de nem olyan sok pohárral. Legtöbben tejjel és cukorral szeretik, és ritkán isznak vagy esznek mellé mást. 1111A három leggyakoribb márka, amit megvásárolnak a boltokban, vagy szimplán csak ismertebbek: a Nescaffe, a Tschibo és a Douwe Egberts.
1
Magát a kávévásárlást a válaszadók nem szokták túlzásba vinni. Ez viszont pozitív dolog. A megkérdezettek 50,7%-a 2 hetente csak egyszer vásárol kávét.
1
A 78 személy 76,9%-a már vásárolt/fogyasztott kávét étteremben, azonban ez nem rendszeres. A többség csupán egyszer megy el egy étterembe kávézni 2 hetenként. 1

A vásárlásra szánt érték 65,4 %-a 1000-5000 Ft között volt, de 6,4 %-uk 5000 Ft feletti.

1
A következő diagramokon egyértelműen látható, hogy a többség nem függő, így bármeddig kibírná kávé nélküli életet.
1

Kávézni nagyon jó dolog, finom is, élénkítő hatású, a kapcsolatépítés egyik alapja, többféle íz van belőle, variációk tárháza áll előttünk, hogy hogyan igyuk, de ennek a kis „csodaszernek” árnyoldalai is vannak. Én szerettem és szeretek is kávézni, azonban nagyban meghatározta egy adott napi hangulatomat, egészségemet, közérzetemet. A rendszeres iskolai időszakban, ha nem volt meg a napi 1 pohár kávém, akkor fájt a fejem. Emiatt csakis a fejfájásra tudtam csak gondolni, hogy minél előbb meg kell szüntetni anélkül, hogy gyógyszert kelljen bevennem. Fáradt lettem már az 5. tanórára, nem tudtam koncentrálni úgy, ahogy azt elvártam volna magamtól. A tanulás érdekében változtattam a kávézást illetően. Elhatároztam, hogy csak akkor fogyasztok kávét, ha a szükség úgy hozza. Semmi hátrányom nem lett belőle, nem terhelem többé a szívemet, nem vagyok már olyan fáradt, a kávé savassága irritálta a torkomat, ami most már megszűnt. A legfontosabb azonban, hogy nem függnek tőle a mindennapjaim, sőt – én nem függök tőle.


Lévay Mária, 11.C