Kávézási szokások
A felmérést egy informatika órai feladat végett készítettem Bálint Palóma és Rohán Virág osztálytársaim segítségével. Mivel mindannyiunk aktív kávézó volt, így nem volt nehéz eldönteni a feladat témáját. Egy kérdőívet kellett készítenünk, és az adatait feldolgoznunk (ez még folyamatban van). A kávéfogyasztás szokásai című kérdéssorunkkal azt vizsgáltuk, hogy a megkérdezettek hány százaléka fogyaszt kávét, és azt milyen módon teszi.
Összesen 81 válasz érkezett, ebből 78-an kávéztak már életükben, hárman pedig nem (tehát 96%-uk fogyasztott kávét). A válaszolók 88,9 %-a nő volt, ami azt bizonyítja, hogy a nők sokkal hajlamosabbak a kávéfogyasztásra (vagy az online kérdőívek kitöltésére – a szerk.).
A válaszadók többsége 16–19 éves korcsoportba tartozott, valószínű azért is, mert saját korosztályunkhoz jutottunk el legkönnyebben például a facebookos megosztásainkkal, melyekben a kérdőív kitöltésére kértünk fel embereket.Az adatokból az következik, hogy az aktív kávézók túlnyomó többsége fiatalkorban szokik rá a kávéfogyasztásra, ahogy azt a következő grafikon is bizonyítja.
Azonban nem az erős kávék a legnépszerűbbek, hanem a gyengék (Cappucchino, Latte).
A kávé funkciója az ébrenlét fenntartása, amihez erős kávéra van szükség. Itt elgondolkoztam azon, hogy lehet, a fiatalok csak azért isznak kávét, mert nem akarnak kilógni a sorból („tömegpszichózis elve”). A válaszadók majdnem 67%-a a főzős kávét preferálja, és többségük napi rendszerességgel fogyasztja, de nem olyan sok pohárral. Legtöbben tejjel és cukorral szeretik, és ritkán isznak vagy esznek mellé mást. A három leggyakoribb márka, amit megvásárolnak a boltokban, vagy szimplán csak ismertebbek: a Nescaffe, a Tschibo és a Douwe Egberts.
Magát a kávévásárlást a válaszadók nem szokták túlzásba vinni. Ez viszont pozitív dolog. A megkérdezettek 50,7%-a 2 hetente csak egyszer vásárol kávét.
A 78 személy 76,9%-a már vásárolt/fogyasztott kávét étteremben, azonban ez nem rendszeres. A többség csupán egyszer megy el egy étterembe kávézni 2 hetenként.
A vásárlásra szánt érték 65,4 %-a 1000-5000 Ft között volt, de 6,4 %-uk 5000 Ft feletti.
A következő diagramokon egyértelműen látható, hogy a többség nem függő, így bármeddig kibírná kávé nélküli életet.
Kávézni nagyon jó dolog, finom is, élénkítő hatású, a kapcsolatépítés egyik alapja, többféle íz van belőle, variációk tárháza áll előttünk, hogy hogyan igyuk, de ennek a kis „csodaszernek” árnyoldalai is vannak. Én szerettem és szeretek is kávézni, azonban nagyban meghatározta egy adott napi hangulatomat, egészségemet, közérzetemet. A rendszeres iskolai időszakban, ha nem volt meg a napi 1 pohár kávém, akkor fájt a fejem. Emiatt csakis a fejfájásra tudtam csak gondolni, hogy minél előbb meg kell szüntetni anélkül, hogy gyógyszert kelljen bevennem. Fáradt lettem már az 5. tanórára, nem tudtam koncentrálni úgy, ahogy azt elvártam volna magamtól. A tanulás érdekében változtattam a kávézást illetően. Elhatároztam, hogy csak akkor fogyasztok kávét, ha a szükség úgy hozza. Semmi hátrányom nem lett belőle, nem terhelem többé a szívemet, nem vagyok már olyan fáradt, a kávé savassága irritálta a torkomat, ami most már megszűnt. A legfontosabb azonban, hogy nem függnek tőle a mindennapjaim, sőt – én nem függök tőle.
Lévay Mária, 11.C