Kortársoktatás a gimiben

Alkohol prevenció

2012 | Szerző: Vermes Ágnes 11.e


A kortársoktatás szó annak megnevezésére született meg, hogy hasonló korúak tanítanak hasonló korúakat. Az ilyen, leginkább ismeretterjesztő, felvilágosító munkaformának az ad létjogosultságot, hogy a tapasztalatok szerint az emberek jobban hisznek annak, amit saját korosztályuk valamelyik tagjától hallanak, mintsem annak, amit más korosztálybeliek mondanak, tanácsolnak nekik. Bizonyos esetekben tehát hatékonyabb lehet az oktatás, ha nem a hagyományos modell szerint folyik, amelyben az idősebbek, a tapasztaltabbak oktatják a fiatalabbakat, a tapasztalatlanabbakat. Nem is annyira az ismeretek átadásán van a hangsúly, azt ugyanis az idősebbek eredményesen megteszik, mint inkább a megfelelő hozzáállás kialakításán, az egészséges viselkedésmód elfogadtatásán. 

           „Gyerekek! A következő osztályfőnökire bejönnek alkohol prevenciós órát tartani.” Ha elhangzik ez a mondat az osztályfőnökök szájából, akkor mindenkinek egyből az jut az eszébe, hogy érkezni fog hozzánk egy középkorú felnőtt, abból a célból, hogy lebeszéljen az alkoholról. A kortársoktatás egyik célja pontosan az, hogy eloszlassa ezt a képet a diákok fejében. Mivel velünk közel egyidős tanulókhoz megyünk be órát tartani, így teljesen megszűnik létezni a hagyományos tanár-diák, felnőtt-gyerek viszony.  Ez azért is jó, mert általában nem úgy tekintenek ránk, mint akik valamiféle hegyi beszédet jöttek tartani. Sokkal inkább interaktív és beszélgetős jellegűek ezek az órák. Ilyenkor rendszerint megkérjük az adott tanárt, hogy ne vegyen részt a beszélgetésen, mert így sokkal nyitottabban tudunk együtt dolgozni, kommunikálni a diáktársakkal.
           A dombóvári kortársoktató csoport jelenleg 12 középiskolás fiatalból áll. Az Illyés Gyula Gimnáziumból a 11.a osztályosok közül Ignácz Jennifer, Mészöly Bálint, Tislér Bence, a 11.n-ből Blázsovics Dániel, míg a 11.e osztályból Vermes Imola és jómagam, Vermes Ágnes vállaltunk szerepet benne. A csoport többi tagja az Apáczai Csere János Szakközépiskola tanulója. A kortársoktatásra való felkészítő tanfolyam – ami a Kortársoktatók Pécsi Egyesülete szervezésében jött létre - három napból állt. Ezt 2011. márciusában végeztünk el a dombóvári Művelődési Házban, az oktatás végén írásbeli és szóbeli vizsgát is tettünk. Nehéz megfogalmazni, hogy valójában miben is ragadható meg ennek a kezdeményezésnek a lényege. Mielőtt bármibe is belekezdenénk, mindig elmondjuk, hogy nem lebeszélni, nem a „tutit megmondani” jöttünk, hanem egészen egyszerűen csak beszélgetni és tájékoztatni. Például az alkoholfogyasztással járó hatásokról, az alkoholizmusról és még sok minden másról. Szerencsére mindig tudunk mondani érdekességeket, újdonságokat. A megdöbbentő statisztikai adatok hihetetlen nagy figyelmet váltanak ki a diákokból. Az sokszor számunkra is meglepő, amikor látjuk az elgondolkozó tekinteteket. Általában párban szoktunk órákat tartani, mert sajnos nagyon kevés az erre szánt 45 perc, így tudunk egy kis időt nyerni. Az elmúlt egy év alatt négy osztályban tartottam előadásokat. Ebből az egyiket a saját osztályomban, amire bátran mondhatom, hogy az egyik legizgalmasabb 45 perc volt, amióta ebbe az iskolába járok. Egy alkalommal voltam a József Attila Általános Iskolában is alkohol prevenciós órát tartani, ami szintén remekül sikerült. Nagyon örültünk neki, hogy minden osztály maximálisan együttműködő volt és mi is rengeteget tanultunk tőlük, amit külön szeretnénk megköszönni. Az eddigiek során több pozitív visszajelzés is érkezett mind a tanárok, mind a diákok részéről. Mindenképpen szeretnénk a kortársoktatást a továbbiakban is folytatni itt a gimnáziumban és más iskolákban.

Vermes Ágnes 11.e