Merre tovább?

Interjú Harsányi Ákossal

 

 

        

Rovatunkban iskolánk egykori diákjait kérdezzük a felsőoktatásba való bekerülésükről, illetve az ott szerzett tapasztalataikról. Ez alkalommal Harsányi Ákossal beszélgettünk, aki jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának hallgatója.

        - Röviden mesélj magadról Ákos, mikor végeztél a gimiben, milyen osztályban tanultál?
Harsányi Ákos vagyok, 19 éves egyetemista. Tavaly intettem búcsút a gimnáziumnak, melyhez oly sok számomra kedves emlék fűz. Remélem, hogy a többség még emlékszik rám, ezért nem kívánom sorokon keresztül bemutatni magam. A matematika tagozatos osztályba vettek fel (igaz éppen hogy), amiért rendkívül hálás vagyok a sorsnak, hiszen egy eszméletlenül összetartó, kedves társaságban tölthettem el ezt a négy évet.
        - Melyik egyetem, melyik karán, szakán tanulsz?
Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának padjait koptatom, alkalmazott közgazdaságtan szakos hallgatóként.
        - Miért emellett döntöttél a továbbtanulást illetően?
Úgy gondolom, a gazdasági pályában –bármennyire is szajkózzák, hogy telített hazánkban- rengeteg lehetőség rejlik, itt elérhetem céljaimat, remek karriert építhetek fel viszonylag gyorsan, nem utolsó sorban pedig pénzügyi szempontból sem a legrosszabb döntés ezt a pályát választani. Ezenkívül azok a tantárgyak, amik jobban érdekeltek, vagy amikből kicsit tehetségesebbnek számítottam, szintén a közgazdász pálya felé tereltek. Hiszen a matematika, a történelem, és a nyelvtudás egyaránt elengedhetetlen alapjai ennek a „szakmának”.
        - Mikor kristályosodtak ki a továbbtanulási céljaid?
Az utolsó utáni pillanatban, vagy még később. A listát is a végső pillanatban küldtem be-a Valentin napot a felsőoktatási könyvvel töltöttem kettesben- és a sorrenden is a „finisben” változtattam. Mindig is profi labdarúgó szerettem volna lenni, de végül rá kellett jönnöm, hogy csakis a tanulással alapozhatom meg a jövőmet. Mivel a focin kívül pedig igen széles az érdeklődési köröm, elég nehezen tudtam választani. A közgazdaságon kívül, a jogi-, a rendőrtiszti- és az edzői pálya is vonzó volt számomra.
        - Mit tettél annak érdekében, hogy felvegyenek?
Bár nem volt konkrét célom a továbbtanulással kapcsolatban, azt fontosnak tartottam, hogy ne a pontszámok döntsenek, hanem én. Ennek érdekében minden tőlem telhetőt megtettem. Német és angol nyelvből is szereztem középfokú nyelvvizsgát, valamint olaszt is tanultam. A matematika tagozat mellett, pedig a történelmet is emelt óraszámban tanultam. Igyekeztem minél több versenyen megmérettetni magamat. Sporteseményeken, matek-, történelem versenyeken, sőt egyszer, hogy megússzam az infó órát még egy biológiaversenyre is beültem. Ezek közül a sportversenyekre, valamint a két történelem OKTV-re vagyok igazán büszke.
        - Milyen tantárgyakat tanultál emelt óraszámban?
Erdélyi Tamás tanár úr emelt történelem óráit választottam, ezt a tantárgyat nyugodt szívvel tudom ajánlani azoknak, akik még bizonytalanok a jövőjükkel kapcsolatban, mivel ezeken az órákon megszerzett tudást sok helyen használhatja bárki.
        - Milyen tantárgyakból tettél emelt szintű érettségit?
Nagy dilemmában voltam, mivel valamelyik nyelvi-, a testnevelés- és a matek érettségin is gondolkoztam, de végül itt is a töri maradt a befutó, hiszen ez ment a legjobban és úgy gondolom itt a legkisebb a rés az alap és az emelt szint nehézségi foka között.   
        - Mekkora volt a ponthatár, neked mennyi pontod volt?
Nos, mint említettem több helyre is jelentkeztem és mindenhol más és más ponthatár alakult ki, úgy érzem, a legtöbb helyen emelkedtek a pontok az előző évekhez képest. A nemzetközi gazdálkodás a Corvinuson -melyet elsőként jelöltem be- például a legjobb tanulók számára is kemény diónak számított, így oda esélyem sem volt bekerülni. Míg az ELTE-jog ponthatára csupán eggyel emelkedett, ami elegendő volt ahhoz, hogy ne vegyenek fel. A többi helyre azonban viszonylag simán bekerültem
        - Az osztályotokból milyen volt a felvételi arány? Első helyre tudod-e, hogy hány embert vettek fel?
Az osztály színvonalához képest meglepően nagy volt azoknak az aránya, akiknek nem az álmai iskolája jutott. Viszonylag magas volt azoknak is a száma, akik csupán a pótfelvételi során találtak iskolát. Ez részben a megemelt ponthatároknak, részben a tömegesen elszúrt magyar érettségiknek köszönhető.
        - Milyenek a tapasztalataid? Jól érzed magad?
Egy cseppet sem bántam meg, hogy egy ponttal lemaradtam az ELTE-ről, hogy nem az első helyen megjelölt Corvinusra vettek fel, vagy éppen, hogy az utolsó pillanatban az edzői karrier helyett a gazdaságit választottam. Remekül érzem magam itt Pécsett, ebben a barátságos, gyönyörű városban. Rengeteg új barátot ismerhettem meg és így, a régiek közül is többet tudhatok a környezetemben.
        - Mennyire nehéz boldogulni a középiskolában megszerzett tudással az adott egyetemen?
Nagyon nehéz összehasonlítani a kettőt, természetesen az egyetem már más tészta. Ennyi idő elteltével - jó pár Zh-n és vizsgán átesve- úgy érzem, felesleges volt annyit aggódni az érettségi miatt. Sok újat és sok mindent másképpen tanulunk, de persze rengeteg segítséget nyújthat a korábban megszerzett tudás, főleg matematikából és történelemből.
        - A nyelvtudásodnak hasznát veszed?
Minimum egy idegen nyelv alaposabb ismerete szinte már elengedhetetlen a mai életben. Az egyetemi évek alatt is előnyt jelent, de úgy gondolom, a nagybetűs életben lehet igazán hasznát venni.
        - Mit tartasz a legnagyobb nehézségnek?
Időt szakítani mindenre, amit szeretnék csinálni. Túl sok minden érdekel és olyan rövid az idő. Ezen kívül nehéz megtalálni a középutat a szórakozás és a tanulás között is.
        - Kollégiumban vagy albérletben laksz?
Albérletbe költöztem be, aminek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Távol van az iskolától és drága, de ott a saját magam ura lehetek.
        - Államilag finanszírozott képzésben veszel részt, vagy költségtérítéses?
Szerencsére nekem még „állam bácsi” fizeti a tanulmányaimat.
        - Melyik bizonyult a legnehezebb tantárgyadnak?
Az első félévben a lineáris algebra (matematika) nevű tantárggyal tartott több ideig, míg összebarátkoztam, ebben a félévben pedig az Adatbázis rendszerek (informatika) viszi a prímet.
        - Hogy sikerült az első félév?
Jól, ugyan sikerülhetett volna jobban is, de az elvárásaimat így is jócskán felülteljesítettem. Ebben a félévben már egy kisebb összegű ösztöndíjat is kapok.
        - Kiknek, milyen tantárgy iránt fogékony tanulóknak ajánlanád ezt a kart, szakot?
Leginkább matematikai alapokra és kisebb történelmi tudásra (annak is főleg a gazdasági részére) épül a közgazdaságtudomány. Ezen kívül több nyelv alaposabb ismerete is előnyt jelenthet. De nyugodtan ajánlom azoknak is, akik jó problémamegoldó képességgel rendelkeznek, kreatívak, kitartóak és nyitottak.  
        - Év közben is vannak számonkérések, vagy csak a vizsgaidőszakokban?
Egy félévben a szorgalmi időszakok viszonylag lazák, ilyenkor többet lehet bulizni, szórakozni. Csupán két hét, ami keményebb, amikor minden nap Zh-zunk. A vizsgaidőszak azonban elég kemény, főleg, ha nem osztod be rendesen az idődet. Ezt az időszakot még az ellenségeimnek sem kívánnám. 
        - Mi leszel ha "nagy" leszel?
Azért jó közgazdász diplomát szerezni, mert bármi lehet utána az ember, ebben rejlik a szépsége. Csupán elég akaraterő és egy kis tehetség kell, és a legmerészebb álmait is valóra válthatja. Szívesen dolgoznék többek között a Szerencsejáték Zrt.-nél, vagy sportmenedzserként valamelyik klubnál, de ez még tényleg a távoli jövő.
        -Vannak-e külföldi ösztöndíj-lehetőségek? Te gondolkodsz kinti tapasztalatgyűjtésben?
Persze, rengeteg helyre ki lehet jutni az Erasmus program segítségével az Egyesült Államoktól kezdve, Lengyelországon át egészen Finnországig. Emellett több nemzetközi cég hirdet meg hazánkban is ösztöndíjat, például a General Electric.
        - Ha jók az információink újságírással is foglalkozol a tanulás mellett. Hogy jött ez a lehetőség? Melyik lapnak írsz?
Közvetlenül a gólyatábor után beléptem a Fészekbe, a kari újságba, melybe lelkesen gyártottam a cikkeket, és ahol már most sok barátot és tapasztalatot szereztem. A második félévet már a lap főszerkesztőjeként kezdhettem el, ami rengeteg időt, energiát és stresszt követel meg. Én felelek az egész újságért, a lap összeállításától kezdve egészen a nyomtatásig. Azért, hogy az egyes számokat problémák nélkül, időben ki tudjuk adni, e mellett a szerkesztőségen belüli összetűzések elsimítása és a külső személyekkel való kommunikáció is az én dolgom. Még az is előfordulhat, hogy ezzel komolyabban is szeretnék foglalkozni a jövőben, bár jelenleg hobbiként kezelem az újságírást, és csupán kedvtelésből csinálom. Több, más jellegű tapasztalatot szerezhetek, például a vezetésszervezés, döntéshozás terén. 
        Utólag mit tartasz a dombóvári gimnázium legnagyobb erényének?
Nehéz egy erényt kiemelni. Talán az oktatás színvonalát és a diákok közötti kiváló légkör miatt marad örökké az egyik legkedvesebb hely számomra.