Tartalom

Kellemes kikapcsolódást kíván a szerkesztőség!

Linkek

VI. évfolyam 1. szám

V. évfolyam 4. szám

V. évfolyam 3. szám

V. évfolyam 2. szám

V. évfolyam 1. szám

IV. évfolyam 3. szám

IV. évfolyam 2. szám

IV. évfolyam 1. szám

III. évfolyam 3. szám

III. évfolyam 2. szám

III. évfolyam 1. szám

II. évfolyam 4. szám

II. évfolyam 3. szám

II. évfolyam 2. szám

II. évfolyam 1. szám

I. évfolyam 4. szám

I. évfolyam 3. szám

I. évfolyam 2. szám

I. évfolyam 1. szám

Az Illyés Gyula Gimnázium honlapja

 

Oldallátogatottság számláló:

Merre tovább?

 

 

 

 

Rovatunkban iskolánk egykori diákjait kérdezzük a felsőoktatásba való bekerülésükről, illetve az ott szerzett tapasztalataikról. Ezúttal Kovács Ágnest kerestük meg, aki a Pécsi Tudományegyetem Közgazdasági Karán tanult tovább, mellette pedig újságíróként is bontogatja szárnyait.

Röviden mesélj magadról, mikor végeztél a gimiben, milyen tagozaton tanultál?
Először is köszönöm a lehetőséget, nagyon örülök a megkeresésnek. 2016-tól 2020-ig jártam emelt színtű angol tagozatra a gimiben. Sajnos a pandémia miatt a búcsúzkodás nem a megszokott időben és módon történt az évfolyamunk számára, viszont nagyon örülök annak, hogy végül méltó keretek között megünnepelhettük ,,érettségünket”, és elbúcsúzhattunk iskolánktól, tanárainktól és egymástól.

Melyik egyetem, melyik karán, szakán tanultál tovább?
Számomra kezdetektől fogva nem volt kétség, hogy Pécsett szeretném tovább folytatni a tanulmányaimat, így elsősorban az itt található szakok iránt érdeklődtem leginkább. Végül, első helyen a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán található kereskedelem és marketing szakot jelöltem meg magyar nyelven, ahova sikerült is felvételt nyernem.

Mi volt számodra a döntő szempont a továbbtanulást illetően?
Mindenképpen olyan területen szerettem volna továbbtanulni, ahol a választási lehetőségek palettája kellően széles. Elsősorban azért, mert ahogyan rajtam kívül még sokan mások is, sajnos én sem azon szerencsés emberek táborát erősítettem, akik kiskoruk óta határozott elképzeléssel rendelkeznek a jövőjüket illetően.
Nagyon fontosnak tartottam azt is, hogy kellően utánanézzek a számomra szimpatikus szakoknak, és ezt szeretném ajánlani minden hasonló helyzetben lévő, döntés előtt álló diáknak is. Ez egy olyan döntés szerintem, amit érdemes többször és több oldalról megközelítve is átgondolni.
A nyíltnapok és a gimiben tartott orientációs napok is döntő jelenségűek voltak számomra, hiszen ezeken a napokon olyan mondatok, gondolatok hangzottak el, amik nagy hatást gyakoroltak rám.

Ha jól tudom az évfolyamodról nagyon sokan választották a pécsi közgázt. Mit gondolsz, miért volt olyan nagyon népszerű?
Igen, valóban sokan választották ezt az irányt közülünk. A gazdaságtudományok képzési területe egy dinamikusan fejlődő terület, és az elmúlt évek statisztikái alapján nem csak a mi évfolyamunk körében, de országszerte is nagy népszerűségnek örvend. Ez szerintem részben abból adódik, hogy egy rendkívül színes területről van szó és a végzés utáni elhelyezkedési lehetőségek is széleskörűek.

Mikor kristályosodtak ki a továbbtanulási céljaid?
Mondhatni az utolsó pillanatokban. Emlékszem, hogy a jelentkezési határidő előtti pár hétben is sokat gondolkoztam azon, hogy végül melyik szakot jelöljem meg elsőként. Leginkább a jogi, illetve közgazdász képzés érdekelt, végül aztán az utóbbi mellett döntöttem.

Milyenek voltak az első tapasztalataid? Hogy érezted magad?
Bevallom őszintén, közel sem pozitív érzésekkel kezdtem meg az első félévemet az egyetemen, hiszen nyár végétől kezdve folyamatosan elmaradtak azok a programok, amiket egy elsőéves gólya a legjobban vár. Ilyen volt például a gólyatábor is, majd nem sokkal később bejelentetésre került, hogy online formában kezdődik meg az oktatás a Közgazdaságtudományi Karon. Eleinte ez eléggé megviselt, de kénytelen voltam alkalmazkodni a többi hallgatótársammal együtt.
A tananyag mennyisége érzékelhetően többnek bizonyult, mint amit a gimnáziumban megszoktam, de úgy gondolom, nem kell tőle megijedni. Aki akar tanulni és tesz is érte, az jól tud teljesíteni.
Az oktatók többsége rendkívül segítőkész volt és igyekeztek a legtöbbet kihozni a helyzetből, azonban lehetett érezni, hogy nem csak minket visel meg ez a helyzet.

Mit tartottál a legnagyobb nehézségnek?
Kezdetben az adminisztrációs teendők sokasága és az időpontok számontartása kissé nehéznek bizonyult, hiszen nem állt rendelkezésre az a segítség, amit például a gólyatábor által is megkaphattunk volna. Szerencsére voltak azonban olyan felsőbb éves hallgatók és hallgatói csoportok, akik segítettek útbaigazítani az „eltévedt gólyákat”.
Ahogyan korábban is említettem, pszichésen sem volt könnyű ez az időszak, és még most sem az, hiszen senki sem így képzeli el az egyetemi éveinek kezdetét. Mindig azt hallottam a volt egyetemistáktól, hogy ezek lesznek életünk legszebb évei, és most itt ülök a hét legtöbb napján a szobámban, és maximum csak álmodozni tudok arról, hogy milyen is lehetne. Persze azért pár dolgot adott is ez a helyzet, amiért viszont hálás vagyok. Több időt tölthetek a családommal, fejleszthetem magam olyan dolgokban, amik még érdekelnek. A pandémia miatt megtanultam jobban értékelni bizonyos dolgokat, például az egészségemet, illetve azokat a korábban természetesnek hitt „apróságokat”, amiket most kénytelenek vagyunk nélkülözni. 
Bízom benne, hogy az elkövetkezendő félévek többségét sikerül majd a megszokott módon folytatni, és megtapasztalhatom, hogy milyen is az igazi egyetemista élet.

Hogy kell elképzelni a felsőoktatásban a digitális oktatást és a vizsgákat?
Az oktatás hasonlóan a gimnáziumokhoz is online formában, különböző alkalmazások segítségével zajlik. Az óráink a Microsoft Teams segítségével, míg a számonkérések többnyire a Moodle alkalmazáson keresztül folynak. Természetesen a sorból nem hagyhatom ki az egyetemisták által jól ismert Neptun tanulmányi rendszert sem, melyen keresztül pedig az egyetemmel kapcsolatos ügyintézések zajlanak.
A szorgalmi időszakban, ami egészen a félév kezdetétől a vizsgaidőszak kezdetéig tart, több tárgy esetében is zárthelyi dolgozatokat, úgynevezett ZH-kat kell teljesítenünk, természetesen online formában. A félévek végén pedig jön a ,,feketeleves”, vagyis a vizsgaidőszak. Ilyenkor kerül sor a vizsgákra, melyeket több időpontban hirdetnek meg számunkra, előzetesen az adott tárgyakból és az előbb említett Neptun rendszeren keresztül tudunk jelentkezni rájuk.

A pandémia időszakában egyáltalán beszélhetünk egyetemi életről?
Sajnos azt kell mondanom, hogy nem igazán. Ősszel még volt lehetőség találkozni és ismerkedni egymással, viszont amióta bezártak a szórakozóhelyek és éttermek, erre meglehetősen ritkán van lehetőség.

A digitális oktatás feltételezi egyáltalán, hogy ott tartózkodjatok Pécsett?
A Közgázon ez szükségtelennek bizonyul, hiszen az óráink mind online formában zajlanak. Vannak azonban olyan ismerőseim, barátaim, akik úgynevezett hibrid oktatásban vesznek részt, azaz az óráik egy része hagyományos, tantermi formában valósul meg. Természetesen ez a megoldás folyamatosan változik a vírushelyzet súlyosságától függően.

Kiknek, milyen tantárgy iránt fogékony tanulóknak ajánlanád ezt a kart, szakot?
Amit idáig tapasztaltam, hogy természetesen a matematika mellett jól jön a történelmi, idegen nyelvi, azon belül is főleg az angol háttértudás. Nem hiába kérik tehát a felvételi eljárás során a gazdaságtudományok esetében ezeket a tárgyakat, mint érettségi vizsgatárgyak.

Mi leszel ha "nagy" leszel?
Erre a kérdésre kisebb koromban sokkal könnyebben válaszoltam, viszont ahogyan teltek az évek, egyre többször töltött el aggodalommal, amikor valaki feltette nekem. Nyilván azért, mert minél nagyobb rálátással rendelkezünk az élet különböző dolgaira, annál világosabbá válik, hogy nem is olyan egyszerű minden, mint ahogyan gondoltuk.
Mostanra szerencsére meg tanultam bízni magamban és a képességeimben, ezért nem esek kétségbe, amiért nem tudok pontos válasszal szolgálni erre a kérdésre. Természetesen vannak elképzeléseim a jövőmet illetően. Mindenképp gazdasági vonalon szeretnék majd elhelyezkedni, az viszont, hogy pontosan melyik területe lesz számomra a legideálisabb, csak idővel fog jobban tisztázódni bennem.

Vannak-e külföldi ösztöndíj-lehetőségek? Te gondolkodsz kinti tapasztalatgyűjtésben?
Igen, még ezekben a nehezebb időszakokban is több lehetőség van a hallgatók számára, hogy külföldön is kipróbálhassák magukat. Ezek közül az egyik legismertebb és sok hallgató számára kedvelt az Erasmus+ program.
Természetesen, ha a körülmények lehetővé teszik, mindenképpen szeretnék élni majd én is ezzel a lehetőséggel. Úgy gondolom, hogy egy ilyen programon való részvételnek számos pozitív hozadéka lehet később a jövőmre nézve, és rengeteg tapasztalattal gazdagodhat az a hallgató, aki egy ilyenben részt vehet.

Mennyire nehéz boldogulni a középiskolában megszerzett tudással az adott egyetemen?
Én úgy gondolom, hogy szerencsésnek mondhatom magam, hiszen a gimnáziumi éveim során többségében olyan tanárok kezei alatt lehettem, akik igyekeztek minél több tudást átadni számomra.
Nyilván, a tudás vára hosszú évek alatt épül, és mindig rá kell erősíteni picit az alsóbb szintekre azért, hogy biztosan rakhassuk le a következőket. Rajtunk múlik, mennyire szeretnénk erősre építeni ezt a várat és az is, hogy melyik követ találjuk hasznosnak hozzá, melyiket nem.

Ha jól tudom, újságíróként is kipróbálod magad. Hogy jött ez a lehetőség? Mesélj erről egy kicsit!
Szerettem volna kicsit jobban azt érezni, hogy az egyetem polgára vagyok, hiszen ahogyan korábban is említettem, sajnos itthon, a négy fal között ez nem igazán történik meg. Éppen ezért igyekeztem minél több social média platformon követni az egyetemet, így bukkantam rá a Pécsi Egyetemisták Magazinjára is, ahova éppen szerkesztői pozícióra kerestek elhivatott hallgatókat. Mindig is szerettem volna ilyen pályán kipróbálni magamat, ezért testvéremmel, Diával együtt kapva kaptunk az alkalmon és beadtuk a jelentkezésünket. Egy interjú és próbacikk leadása után, pedig nagy örömmel értesültünk, hogy a csapat tagjai lehetünk.

Milyen tematikájú cikkeket írsz? Milyen visszajelzéseket kapsz?
Fontosnak tartom az aktualitást, viszont emellett ugyanolyan fontos szerintem az, hogy a múltból is hozzunk érdekességeket, ezért igyekeztem minél változatosabb témákat feldolgozni. Különböző interjúkat is készítettem, számomra ezek voltak a legizgalmasabbak.
A Pécsi Egyetemisták Magazinját egyébként szívből ajánlom minden diáknak, de elsősorban azoknak, akik Pécsett terveznek továbbtanulni. Hiszen rengeteg hasznos cikkel készülnek hétről-hétre a szerkesztők az egyetemmel, illetve szakokkal kapcsolatban a rengeteg szórakoztató tartalom mellett.

Komolyan atletizáltál a gimiben és a zenével is sokáig elhivatottan foglalkoztál. Ez a két tevékenység is belefér a mindennapjaidba?
Mindkét tevékenység fontos része az életemnek mai napig, azonban kissé, ha lehet így fogalmazni átalakultak. Több éven keresztül zenéltem a Helmut Brook Blockflöte együttesben, azonban ezt nagyjából gimnáziumi éveim kezdetétől nem folytattam tovább ilyen formában. Mindenképp szeretnék azonban egy másik hangszeren is megtanulni játszani.
A sport elengedhetetlen számomra a mindennapokban, főleg a mostani helyzetben, amikor a napom nagy részét a laptopom előtt töltöm. Igyekszem a hét legtöbb napján mozogni, legyen szó futásról, sétáról vagy otthoni edzésekről.

Ha a pécsi közgáz felkérne egy kortesbeszédre, mik lennének a választása mellett szóló fő érveid?
Úgy gondolom, hogy ennek a kérdésnek a megválaszolásához még viszonylag kevés ideje vagyok hallgatója a karnak, így nem tudok annyi releváns érvet felsorakoztatni, mint amennyit egy felsőbb éves vagy egy végzett hallgató tudna. Abban viszont biztos vagyok, hogy a Pécsiközgáz széleskörű rálátást ad a világra és sokoldalú, kreatív embereket nevel.