Tartalom

Kellemes kikapcsolódást kíván a szerkesztőség!

Linkek

III. évfolyam 3. szám

III. évfolyam 2. szám

III. évfolyam 1. szám

II. évfolyam 4. szám

II. évfolyam 3. szám

II. évfolyam 2. szám

II. évfolyam 1. szám

I. évfolyam 4. szám

I. évfolyam 3. szám

I. évfolyam 2. szám

I. évfolyam 1. szám

Az Illyés Gyula Gimnázium honlapja

 

Oldallátogatottság számláló:

Merre tovább?
Interjú Faragó Eszterrel

 

 


 

 

„Nagy szorgalommal, érdeklődéssel és elegendő időt rászánva kell tanulni a tárgyakat. Fontos a jó hozzáállás, a lelkesedés, és az, hogy örömünket leljük abban, amit csinálunk.”

Rovatunkban iskolánk egykori diákjait kérdezzük a felsőoktatásba való bekerülésükről, illetve az ott szerzett tapasztalataikról. Ez alkalommal Faragó Eszterrel beszélgettünk, aki jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának harmadéves hallgatója.

Röviden mesélj magadról? Mikor végeztél a gimiben? Milyen tagozaton?

Faragó Eszter vagyok, jelenleg a PTE ÁOK harmadéves hallgatója. A Dombóvári Illyés Gyula Gimnáziumba 2012 és 2016 között jártam. Természettudományos tagozatra jelentkeztem, ez 2012-ben indult először, és nekem pont kapóra jött, mert már ekkor tudtam, hogy orvos szeretnék lenni. A matekos és angolos tagozattal együtt b-s osztályba kerültünk, és Kisvárdainé Fábián Erika lett az osztályfőnökünk.

Miért döntöttél emellett a szak mellett? (Mi motivált? Mi vonzott ide?)

Az, hogy orvos szeretnék lenni, már általános iskolában kialakult bennem. Nagyon szerettem a biológiát, és mindenképp valami olyan munkát szerettem volna, ahol emberekkel foglalkozhatok. Úgy gondoltam, hogy orvosként egész életemben jót tehetek másokkal, hasznos és sikerélményekben gazdag munkát végezhetek, és mindemellett ez még egy megbecsült szakma is.  Az a legfőbb célom, hogy lelkiismeretes orvossá váljak, aki nemcsak testileg, hanem lelkileg is gyógyítja a betegeit, akár már azzal is, hogy kellő figyelmet és tiszteletet tanúsít irányukban.

Mit tettél annak érdekében, hogy felvegyenek? Milyen tantárgyakat tanultál emelt óraszámban, fakultáción?

A természettudományos tagozatnak köszönhetően már kilencediktől kezdve emelt óraszámban tanultam a biológiát, a kémiát és a fizikát. Az évek során részt vettem különböző versenyeken (Kitaibel Pál, Irinyi János, Fodor József, OKTV). A versenyeredményekből láthattam, hogy milyen szinten állok, mi az, amit még jobban meg kell tanulnom, miből kell fejlődnöm. Ezeken túl pedig szerezhettem egy rutint a tesztes feladatok megoldásában, amit hasznosíthattam az érettségin, illetve még most itt az egyetemen is az írásbeli vizsgák, zh-k teljesítésénél. 11.-ben biológia-kémia fakultációt választottam. Erika néni és Kisvárdai tanár úr mindent megtettek azért, hogy sikeresen felkészítsenek minket az érettségire, ezúton is szeretném nekik megköszönni a sok támogatást, amit kaptam tőlük a négy év alatt.

Milyen tantárgyakból tettél emelt szintű érettségit?
Az orvosi egyetemre való felvételhez két emelt szintű érettségit kell tenni. Én a biológia mellé a kémiát választottam, és ezt tudom is ajánlani mindenkinek, aki ide jelentkezik, mert a kémia itt az egyetemen sokkal hangsúlyosabb, mint a fizika.

Mik voltak a ponthatárok? Neked mennyi pontod volt? Magasnak számított?

420 volt a ponthatár, hála Istennek nekem elég jól sikerült az érettségim, úgyhogy nem kellett aggódnom, hogy felvesznek-e.

Milyenek a tapasztalataid? Milyen az iskolád most? Jól érzed magad?

Igen, köszönöm szépen, nagyon élvezem az egyetemi életet. Habár sokat kell tanulni, mégse fáradok bele, mert minden tárgyam olyan érdekes, hogy inkább a kíváncsiság hajt, mintsem a kényszer. Próbálok mindent összefüggéseiben megérteni, így sokkal jobban megmarad, mintha csak bemagolnám. A vizsgaidőszak elég megterhelő, de ha év közben már folyamatosan előre készül az ember, akkor könnyebben meg lehet vele küzdeni. Mivel nincs sok számonkérés a félév során, ezért fontos egy saját tanulási ütemet kialakítani, különben könnyen elúszik az idő, és nagyon sok lesz az anyag egyszerre a vizsgaidőszakban. Az egyetemi légkör is nagyon tetszik, az oktatók többsége pozitív hatást gyakorol rám, lelkesek, és érthetően magyarázzák el az anyagot. A csoportom is egy jól összeszokott kis társaság, bár sajnos a félévek során sok csoporttársam lemaradt, igazából megfeleződött a kezdeti létszám.

Milyen sűrű a napirended? Milyen kötelezettségeid vannak?

Mindennap vannak előadásaink és gyakorlataink. Az előadás nem kötelező, de én azért be szoktam járni, mert így nyugodtabb vagyok, hogy nem maradok le semmiről. A gyakorlatokon csoportokban a gyakorlatvezetőnkkel beszéljük át az anyagot vagy végzünk különböző gyakorlati feladatokat, pl. baktériumokat, szöveteket nézünk mikroszkóp alatt vagy boncoláson veszünk részt. Ezeken túlmenően még fel lehet venni szabadon választható tárgyakat, amik nem kapcsolódnak szervesen a félév kötelező tárgyaihoz, inkább csak betekintést nyújtanak egy- egy témakörbe. Most ebben a félévben nagyon jó az órarendem, fél kettőkor vagy fél négykor végzek az óráimmal. A szorgalmi időszak elején általában még több szabadidőm van, de a vizsgaidőszak közeledtével már inkább csak próbálom magam utolérni a tanulásban.

Melyik a legnehezebb tantárgyad?

Ebben a félévben a patológiát tanuljuk legnagyobb óraszámban, és ez arányban van az anyag mennyiségével is. Emellett a másik két jelentősebb tárgyunk a kórélettan és a mikrobiológia. Az összes eddigi tárgyunk közül az anatómiát mondanám legnehezebbnek, a szigorlaton sokan megcsúsznak, mert elég szigorúak a vizsgáztatók. Mindemellett egyik kedvenc tárgyam volt, mert szerintem nagyon jól oktatták.

Hasznát veszed a nyelvtudásodnak?

Igen, főleg az angolnak, mivel ez a tudományos élet nyelve, és ha bármilyen kutatómunkát kell végezni, a szükséges források nagy része angol nyelvű. Emellett a diploma megszerzéséhez le is kell tennünk egy angol szaknyelvvizsgát.

Vannak külföldi ösztöndíj-lehetőségek? Te gondolsz ilyesmire?

Igen, Erasmusszal sok országba ki lehet jutni, de ehhez pontokat kell gyűjteni, különböző programokon való részvétellel, és jó átlagot kell elérni. Én nem tervezek ilyenben részt venni, bár tapasztalatszerzésnek jó lenne, de én úgy érzem, hogy itthon jobban fel tudok készülni a vizsgáimra, és a későbbiekben is Magyarországon szeretnék dolgozni.

Mi leszel, ha nagy leszel?

Még nem voltak klinikai tárgyaim, majd jövőre fogunk inkább belelátni a különböző szakterületek működésébe, ami alapján végleg dönthetnék, de egyelőre a házi orvoslás, a szemészet vagy a gyerekgyógyászat érdekel.

Kiknek ajánlanád ezt az egyetemet/ezt a kart/ezt a szakot?

Mindenkinek, aki szilárdan kitűzte maga elé, hogy orvos szeretne lenni, mert a későbbiekben csak ebből a céltudatosságból tud majd erőt meríteni a sok próbatételhez. Látni kell a végső célt, és azt, hogy az egyetemi évek alatt az a legfontosabb, hogy jól megtanuljuk és megértsük az életfolyamatok működését, hiszen csak úgy válhat belőlünk igazán jó orvos, ha széleskörű és biztos háttértudással rendelkezünk. Nagy szorgalommal, érdeklődéssel és elegendő időt rászánva kell tanulni a tárgyakat. Fontos a jó hozzáállás, a lelkesedés, és az, hogy örömünket leljük abban, amit csinálunk.

Utólag mit tartasz a dombóvári gimnázium legnagyobb erényének?

Nagyon hálás vagyok a tanáraimnak, mert úgy gondolom, hogy minden segítséget megadtak ahhoz, hogy sikeresen teljesítsünk az érettségin. Szerettem a gimiben a családias légkört is, és azt a közvetlen kapcsolatot, ami a tanárok és diákok között fennállt.