Tartalom

Kellemes kikapcsolódást kíván a szerkesztőség!

Linkek

III. évfolyam 3. szám

III. évfolyam 2. szám

III. évfolyam 1. szám

II. évfolyam 4. szám

II. évfolyam 3. szám

II. évfolyam 2. szám

II. évfolyam 1. szám

I. évfolyam 4. szám

I. évfolyam 3. szám

I. évfolyam 2. szám

I. évfolyam 1. szám

Az Illyés Gyula Gimnázium honlapja

 

Oldallátogatottság számláló:

Tanárportré: Kerekesné Bauer Márta tanárnő

 

    

 

 


Hol töltötte a gyerekkorát?
Kiskunfélegyházán születtem, és ott éltem 14 éves koromig, amikor felvettek Kecskemétre a Kodály Iskolába.

Hogyan emlékszik vissza diákéveire? Milyen tanuló volt?
Nagyon szerettem iskolába járni. Nem voltam kitűnő tanuló, de általános iskolában jó tanuló voltam. Hamar rájöttem, hogy kürtös szeretnék lenni, és ezzel szeretnék majd foglalkozni, így kerültem zeneművészeti szakközépiskolába. Jött egy lázadó korszak, és csak azzal foglalkoztam, ami érdekel, ez meg is látszott a jegyeimen. Szerencsére mindig jól fogott az agyam, így az érettségi szépen sikerült. Az egyetemen nagyon jó tanáraim voltak, így nem is jelentett gondot felkészülni egy-egy vizsgára.

Miért éppen a tanári pálya mellett döntött? Mindig tanár akart lenni?
Fiatalon még el sem tudtam képzelni, hogy gyerekekkel foglalkozzam. Zenekari zenészként szerettem volna bejárni a világot. Aztán amikor egyetemistaként tanítási gyakorlatra kellett járnom, kezdtem úgy érezni, ez nem is olyan rossz. Az első diplomám szerint kürtművész, -tanár lettem, és friss diplomásként két út állt előttem: ha felvesznek egy szimfonikus zenekarba, lehetek zenekari zenész, vagy elmehetek zeneiskolába, szakközépiskolába tanítani. Az utóbbi mellett döntöttem, és nem bántam meg. Nagyon megszerettem, és semmi pénzért nem cserélném el.

Hogyan választotta a tanított tárgyat?
Amikor megszülettek a gyermekeim, el kellett gondolkodnom rajta, hogy mi az, amivel a zeneiskolai tanításon kívül foglalkozni tudnék, mivel a férjem is zeneiskolai tanár. Ha mindketten estig dolgozunk, nem tud senki foglalkozni a gyerekekkel. Nem szerettem volna messze kerülni sem a tanítástól, sem a zenétől, így mikor találtam egy olyan egyetemet, ahol meg tudom szerezni az ének-zene tanári diplomát két kisgyermek mellett, nem is maradt kérdés, hogy ezzel szeretnék foglalkozni a jövőben.

Hogy került a gimnáziumba?
Férjem és a saját pályámon is egyszerre jött el egy olyan pont, amikor váltanunk kellett, és a szerencse úgy hozta, hogy én az Illyésbe, ő pedig a zeneiskolába került, így valamennyire közösen is tudunk dolgozni, ami külön öröm mindkettőnk számára.

Szeret itt dolgozni?
Igen, szeretek, bár be kell ismernem, rengeteg új kihívás vár rám nap mint nap, de kíváncsian várom, mit tartogat még számomra ez az iskola.

Van példaképe?
Igen, kettő is van. Az egyikük az egyetemi kürttanárom, Kökényessy Miklós. Az az alázat, az a hatalmas lexikális- és hangszertanítással kapcsolatos tudás, amivel a diákjaihoz fordult, olyan útravalót adott minden tanítványának, amiből bátran meríthet a zenetanítás bármely területén. A másik Szabó Dénes, aki fuvolistából lett az ország egyik legkiválóbb énektanára és a világhírű Cantemus kórus vezetője. Ismeri az ének-zene tanítás minden csínját-bínját. Csak tanulhatok tőle!

Mi az a tulajdonság, amit leginkább kedvel egy diákban?
Érdeklődés, nyitottság és szorgalom.

Mivel tölti a szabadidejét?
A szabadidőmet általában a családommal töltöm. Nálunk a zene játssza a főszerepet otthon is, sokat énekelünk, zenét hallgatunk, és a gyerekeink is örömmel vesznek ebben részt. Ha tehetem, szívesen olvasok és sütök. A hangszerem hiányzik egyedül, de ha a gyerekeim nagyobbak lesznek, mindenképpen szeretnék újra rendszeresen gyakorolni és zenekarban muzsikálni.

Hány osztálya volt a gimnáziumban?
Ez az első tanévem, de rögtön 14 osztályt taníthatok!

Melyek a jó tanár ismérvei?
Elkötelezettség, kitartás, kreativitás, empátia és hihetetlenül jó logisztikai érzék.

Miért érdemes tanítani? Miért jön be nap mint nap az iskolába? Mi motiválja?
Hogy átadjak valamit abból a zeneszeretetből, ami bennem van. Ha csak néhány gyerek azt tudja mondani óra végén, hogy „de jó zenéket hallgattunk”, vagy „ezt hallottam már valahol, de most már tudom, hogy ezt xy írta”, akkor én már boldog vagyok. Tudom, hogy nem az ének a legfontosabb tantárgy a gyerekek számára egy gimnáziumban, de észrevétlenül is annyi más területen segít! Ezen kívül nincs szerintem olyan ember, aki ne énekelne vagy hallgatna zenét a legkülönbözőbb élethelyzetekben…

Mi a legfontosabb feladata egy ének-zene tanárnak?
Egyrészt az éneklés és a zenehallgatás szeretetének megteremtése, másfelől, hogy olyan szeletét mutassa meg a művészeteknek (és nem csak a klasszikus zenének és a népzenének), amelyből mindenki talál számára tetszőt, érdekeset.

Mit tart a legfontosabb értéknek az életben?
A családot és a tiszteletet.

Melyik a kedvenc könyve? Kedvenc zeneműve?
Kedvenc könyveim: Robert Merle: Védett férfiak, Truman Capote: Hidegvérrel
Kedvenc zeneművem nagyon sok van, például Samuel Barber Adagio-ja, Mozart Gran Partita-ja és Puccini Tosca-ja, csak hogy néhányat említsek.

Milyen zenét hallgat otthon?
Nem kizárólag komolyzenét hallgatok. Nagyon szeretem az igényes rockzenét, de a jazz és a pop zene sem áll tőlem nagyon távol.

Köszönjük az interjút!