Ha képes az ember úgy tanulni, dolgozni, és tenni a céljaiért, hogy nemcsak a rövid távú terveit nézi, hanem hosszabb távon is mérlegel, akkor képes arra, hogy az álmait megvalósítsa. Szerintem ez a siker záloga napjainkban.
Röviden mesélj magadról? Mikor végeztél a gimiben? Milyen tagozaton?
Most melyik egyetem melyik szakán tanulsz?
2016-ban végeztem a gimiben, nyolcosztályos gimnáziumba jártam. Ezután a Corvinus Egyetemre mentem nemzetközi gazdálkodás szakra, itt volt a legmagasabb a ponthatár. Igazából semmit nem tudtam erről a szakról és magáról az egyetemről, de úgy gondoltam, hogy azzal a ponttal, amivel akkor rendelkeztem, bármilyen szakra bejuthatok. Továbbá úgy gondoltam, hogy mivel ennek van a legmagasabb felvételi pontja, ezért lehet, hogy ez lesz a legnívósabb, és ezért erre esett a választásom.
Milyen megmérettetések várnak még rád az egyetem elvégzéséig és azután?
Igazából szerintem a nehezén már túl vagyok. Januárban fogok diplomázni, és addig igazán egy két tárgyam van, amit teljesítenem kell, de ahogy azokat nézem, már nem a legnehezebb matekos tárgyak, nem a legtöbb beadandóval rendelkező tárgyak. Most az a legnehezebb, hogy egy jó munkahelyet találjak szeptembertől. Jelenleg is dolgozom, de szeretnék egy másikat keresni. Továbbá ki kell találnom milyen mesterképzést szeretnék elvégezni, és hol.
Miért döntöttél emellett a szak mellett? (Mi motivált? Mi vonzott ide?)
Sok minden alternatíva volt, ami végül is kizárásra került, mint az orvosi, a mérnöki, és az egyéb bölcsészettudományi karok, és akkor így esett a választásom először a gazdálkodástudományi témák felé. Valamint ekkor döntöttem el, hogy mindenképpen Pestre szeretnék menni.
Mit tettél annak érdekében, hogy felvegyenek?
Matek fakultációra jártam mindig is, illetve emelt szinten vittem a németet. Ebből le is tettem a középfokú nyelvvizsgát a tizedik év elején, majd pedig az angolt tizenkettedik év elején. A nyolcosztályos tagozaton ezekből eleve magasabb volt az óraszámom, de még külön tanárokhoz is jártam, illetve otthon önállóan nagyon sokat készültem rájuk. Végül is a gimi végére mindkét nyelvből felsőfokú nyelvvizsgáig is eljutottam. Tizenegyedikes koromban részt vettem a történelem OKTV versenyen, ahol tizedik lettem. Ezzel az eredménnyel száz pontot kaptam, így nem kellett vinnem sem az angol, sem a német emelt szintű érettségimet az egyetemre.
Milyenek a tapasztalataid? Milyen az iskolád most? Jól érzed magad?
Jól érzem, nem bántam meg ezt a döntést, de ott tapasztalja meg az ember, amiről középiskolában nem is álmodik igazán, hogy milyen az egyetemi oktatási rendszer. Magadnak kell határidőket szabni, magadnak tanulsz, problémákra egyedül kell megoldást találnod.
Elenged a középiskola, elmúlik a biztos védő háló, ami akkor természetes volt, amit sokszor gátként, kötöttségként éltünk meg. Ez fog igazán a legtöbb egyetemistának hiányozni szerintem.
Hasznát veszed a nyelvtudásodnak?
Mindenképpen. Már voltam Erasmus ösztöndíjjal Németországban, és ott a németet és az angolt kellett erőltetni. A nyelvtudás természetesen nagyon fontos és nemcsak ezen a szakon. Manapság nyelvtudás nélkül nem lehet megélni.
Melyik a legnehezebb tantárgyad?
Jelenleg nincsenek nehéz tárgyaim. Korábban voltak, egészen a harmadik fél évemig, addig nagyon sok pénzügyi, számviteli, matematikai tantárgyaim voltak, amelyek sok számítást, gyakorlást, tanulást igényeltek, ezek igazán nehezek voltak. Most inkább feladat jellegű óráim vannak, sok a beadandó, sok a prezentáció, csoportmunka, ezek viszont teljesíthetők.
Kiknek ajánlanád ezt az egyetemet/ezt a kart/ezt a szakot?
Aki egyelőre nem tudja 18 évesen, hogy mit szeretne, de nagyjából ezen a gazdasági pályán képzeli el magát, annak ajánlom, mert ezzel nyer három olyan évet, amikor még el tudja dönteni, hogy mit szeretne pontosabban. Illetve kap egy olyan szélesebb spektrumbővítést a gondolkodásában, amit bármelyik másik szaknál tud kamatoztatni.
Milyen sűrű a napirended? Milyen kötelezettségeid vannak?
Szakkollégista vagyok, ezenkívül még sok mást csinálok, például versenyeket, publikációkat, cikkírást. Már elkezdtem dolgozni is. Gyakorlatilag reggel hat órakor indul a nap, és általában éjfélnél előbb nem ér véget. Nem panaszkodom, de a szabadidő az kevesebb, de az is van, csak meg kell találni az arányokat.
Milyen egyéb tapasztalatokat adott az Erasmus program a nyelvtudáson kívül?
Az Erasmus lehetőségével éltem, de igazából egy másik ösztöndíjjal kerültem kapcsolatba, ami végül is finanszírozta a kiutazásomat, ez a Campus Mundi ösztöndíj. Egy félévet töltöttem Németországban. Ezalatt az idő alatt rengeteget lehet tanulni, fejlődni, kikapcsolódni, szórakozni, ezt itthon nem lehet megtapasztalni.
Milyen szakmai ösztöndíjak vannak, amelyeket nem a szociális alapon biztosítanak?
Nagyon sokféle áll a diákok rendelkezésére, ezeknek viszont két feltétele van. Egyrészt a jó tanulmányi átlag, másrészről fontosak a különböző plusz tevékenységek, versenyeredmények, konferenciákon való részvétel, diákszervezeti munkák. Létezik a köztársasági ösztöndíj, de ezt csak nagyon kis százaléka kapja meg mindig az egyetemistáknak. Szerencsére ezt már sikerült kétszer elnyernem. A gazdálkodástudományi szakon van még a nemzeti kiválósági ösztöndíj program, amelyet a Magyar Nemzeti Bank támogat. Ennek a célja, hogy támogassa a fiatalok kutatási tevékenységét, s ezt is sikerült kiérdemelnem.
Utólag mit tartasz a dombóvári gimnázium legnagyobb erényének?
Nagyon mélyen tanultunk egyes tárgyakat, ami sok esteben nagyon jó, mert a későbbiekben sok mindent lehet rá építeni. Szerintem a gimi erős a történelem, matematika és a magyar oktatásában. Ezek mind egy jó alapot adtak az egyetemhez. Rengeteg versenyre van lehetőség, ezek iránt nagyon lelkesek a tanárok, és sokat segítenek a felkészülés során is.
Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb?
Idén nyertem el a OTDK első helyet Közgazdaságtudományi szakon, turizmusi szekción belül, aminek keretében a 2017-es FINA vizes világbajnokságot és az önkéntesek szerepét vizsgáltam Budapest turizmusa kapcsán. Ebben a témában írtam meg a dolgozatomat. Először jól kellett szerepelni a Corvinuson, az ottani helyi egyetemi fordulóban, amiben a harmadik helyezést értem el, és ezzel kvalifikáltam magam az egy évvel később megrendezésre kerülő országos fordulóba. Mindez nagyon sok időt és munkát igényelt. Az OTDK egyetemisták OKTV-je, az egyik legrangosabb verseny, nagy presztízzsel és értékkel rendelkezik tudományos berkekben belül.
Köszönöm az interjút, sok sikert kívánok céljaid elérése érdekében!
Szenyéri Gabriella, 12.N