Tanárportré: Dr. Urbánné Patkás Márta tanárnő

 

 

 

 

Ön idén kezdett tanítani gimnáziumunkban. Mit gondol, iskolánk diákjai milyen viszonyban vannak a matematikával?
Akiket én tanítok, úgy gondolom, hogy nincsenek rossz viszonyban a matematikával. Ha továbbtanulási céljaik vannak a diákoknak a matematikával, akkor több erőt fektetnek a tanulásába; ha nem akarnak továbbtanulni, csak túlélni akarják a matematikát, akkor kevesebbet. Úgy gondolom, hogy mindenki olyan szinten áll matematikából, amennyi energiát belefektet a készülésbe.


Miért pont a matematikát és informatikát választotta hivatásául?
Először matematika-testnevelés szakot végeztem. Annak idején azért mentem a főiskolára, hogy testnevelő tanár legyek. Amikor elvégeztem az iskolát az élet úgy hozta, hogy főleg matematikát tanítsak; testnevelő tanár csak néhány évig voltam. Nagyon megszerettem a matematikát a főiskolán, a tanítást meg főleg. Mindig az volt a célom, hogy matematikát tanulhassak az egyetemen. Abban az időben azonban nem volt levelező szak, tehát munka mellett nem tudtam elvégezni, így – helyette - végeztem el az informatikát. Mikor úgy érzetem, hogy ideje megvalósítani az ambícióimat, akkor Debrecenben elvégeztem a matematika szakot. Ezzel teljesült életem egyik nagy álma.


A matematikán belül mi a kedvenc témaköre és miért pont ez áll közel a szívéhez?
A függvények és a koordinátageometria. Nem is tudom pontosan, hogy miért ez. Mind a kettő nagyon logikus és témán belül egymásra épülő ismereteket tartalmaz.


Sok diák számára nehézséget okoz a matematika tanulása és megértése. Milyen praktikákkal válhat érthetővé a matematika?
Én minden diákomnak azt mondom, hogy a matematika egy bizonyos szintig tanulható, de számítanak az egyes genetikai adottságok is.  A matematika rengeteg feladat megoldásával és sok gyakorlással válhat érthetőbbé, azonban ezt a diákok nem igazán szeretik. Tehát gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás.


Iskolánkban lehetőség van a matematika emelt óraszámban való tanulására. Mit tanácsol azon diákok számára, akik később a matematikával kapcsolatosan szeretnének továbbtanulni? Milyen szakokon tud az ember ezen a tantárgyon belül igazán érvényesülni?
Véleményem szerint, ha valaki igazán tudja a matematikát, azzal sok pontot tud szerezni, ezáltal be tud kerülni olyan szakokra, ahol követelmény a matematika. Lehetőség van például a pedagógusszakra való bejutásra, de ott vannak azok az egyetemek is, ahol műszaki képzés folyik; itt alacsonyabbak a ponthatárok, mint azokon az egyetemeken, ahol humán képzés folyik. Ez azért van, mert a matematikát kevesebben tudják jól, és a könnyebb bekerüléssel az ember könnyebben is tud érvényesülni.

1

Meséljen, kérem a gyermekkoráról! Milyen diák volt?
Itt születtem Dombóváron. Ebben az épületben töltöttem a középiskolás éveimet. Nem tudom, hogy el szabad-e árulnom, de soha nem voltam ötös matematikából itt a gimnáziumban. Az osztályfőnököm, Dr.Berta Bálintné volt, akit imádtam. Az ő hatására lettem matematikatanár. Igaz, mindig bebizonyította számomra, hogy nem tudom ötösre a matematikát, de biztos alapokat kaptam tőle. Neki köszönhetem, hogy a főiskolát különösebb nehézségek nélkül el tudtam végezni. 


Mit szeret legjobban a tanári pályában? Milyen élményekkel és milyen hátulütőkkel jár? Miért érdemes maga szerint tanítani?
Annak érdemes tanítani, aki szereti. Én személy szerint imádom a munkámat. Számtalan lehetőségem lett volna más pályán dolgozni, hiszen öt diplomám is van. Azonban a tanítás számomra sikerélményt jelent. Jó érzéssel tölt el, ha egy diák például eddig nem értett egy egyenletet és a segítségemmel sikerül elsajátítania azt.


Mivel foglalkozik a szabadidejében?
Munkamániás vagyok, így nem sok szabadidőm van. Leginkább a sportot szeretem; régen kézilabdáztam, de mostanában már csak kacérkodom a gondolattal, hogy újra sportolni kezdjek. Általában sportközvetítéseket nézek a tévében.


Lukács Karolina 10.A