„Összességében megküzdöttünk a feladattal, mert még sosem kaptunk ilyen házi feladatot, ellenben úgy gondoljuk, hogy sikeresen teljesítettük a követelményeket, és meg vagyunk elégedve a teljesítményünkkel.”
Vicze Sára és Tancsa Léna, 9.N
A Hamlet portfólió kezdetben sokunkat megrémített, mert a többségünk még nem készített ilyen kreativitást és pontosságot igénylő munkát. Különösen figyelnünk kellett a jó időbeosztásra, ami őszintén szólva az osztály néhány tagjának nehezére esett (mint mindig). Mivel ez volt az első ilyen jellegű feladatunk meggyűlt vele a bajunk, de összességében a hasznunkra vált. A készmunkák megtekintése az órán igazán jó hangulatban telt. Szerintem némely jelmezterv, szpot vagy képregény jó ideig élénken fog élni az emlékezetünkben. Véleményem szerint az osztály nagy része élvezte a portfólió elkészítését, és valószínűleg ennek hála még sokáig emlékezni fogunk Hamlet történetére.
Juhász Szabina, 9.N
Hamlet jelmezterv:
Véleményem szerint a XXI. század Hamletjének a képhez hasonlóan kellene öltözködnie, hogy a fiatalokat is becsábítsák a színházba, mivel így számukra is sokkal átélhetőbb a történet. A képen Hamlet sportcipőt, melegítő nadrágot és egy fehér pulcsit visel. Hamlet nem véletlenül visel fehér pulóvert, mivel a fehér szín az jóság, tisztaság, ártatlanság jelképe, és Hamlet az egész történet során a jóra törekszik. Hamlet egy övtáskát is visel, mivel a XXI. századi fiataloknál mindig ott van a telefonjuk, ő is ott hordja magánál. A nadrágján lévő zsebeknek is megvan a funkciója: a fiatalok előszeretettel fogyasztanak energiaitalt, ezért a zsebeiben hord magánál egyszerre többet is, hogyha a barátai megkívánnak egyet, ő tud nekik adni.
A háttér sem véletlen: egy new yorki utcát képzeltem ide, mivel a Z generáció legtöbbször a nagyvárosokban képzeli el az életét, így még ember közelibb lehet a karakter.
H. B., 9.N
Hamlet jelmezének tervezésekor 4 másik jelmezt vettem figyelembe, azok jelentették a mintát számomra. Mindenképpen meg szerettem volna tartani a régi kor stílusát, tehát semmi modernizálást nem akartam. Hamlet ugye királyfi, tehát elegánsabb, rangjához méltó ruhát rajzoltam, színekkel, díszítéssel és természetesen az elmaradhatatlan koronával.
Ebből a jelmezből tetszett, ahogy a ruha ujját megrajzolták és a kard is. Bár annyira sok csatajelenet nem szerepelt a műben, mégis szükség van rá, főleg egy királyi családban.
A következő kép a ruha szempontjából annyira nem tetszik, mert szerintem a fekete nem való egy királyfihoz, de a haja itt tetszett a legjobban. Abban a korban szinte mindenkinek hosszú haja volt, és Dániában egyértelmű a szőke hajszín.
Végül ebből a három képből merítettem ötletet. Egyrészt a korona tetszett, aztán az első ruhán az ujj rész, a másodikon a gallér, a harmadikon pedig a piros szín és a mintázata a ruha közepének. Úgy gondolom, hogy ezek a rózsák nagyon előkelővé teszik a jelmezt.
A végeredmény pedig ilyen lett:
V. R., 9.N
Képregények:
Szücs Levente, 9.N
„Azért ezt a jelenetet választottam, mert itt indul be igazán a történet. Ekkor beszél először a halott király Hamlettel, és itt mondja el neki, hogy álljon bosszút fivérén.”
Sirankó Zsófia, 9.N
„A szellem szövegét kék színnel írtam, mert amikor olvastam a jelenetet, akkor is valami kékes-szürkés alak volt előttem. (…) Próbáltam minél több színt belevinni, mert szerintem egy képregény így hiteles, ha vannak benne színek, de nem tudtam volna ezt elképzelni fekete-fehérben.”
Pápai Dorottya, 9.N
Színpadkép:
Bernardo és az őrség ruhája: fekete köpeny, ing, lánc, mellvért, nadrág, csizma
Szellem ruhája: fehér ing, szürke köpeny, fehér nadrág, fehér kalap, csizma
Mozgások: az őrség tagjai a falon fel-alá járnak, és közben beszélgetnek. A szellem az erdő felől lassan jön, érzelemmentes arccal
Hangok: a szél fúj, az őrök cipője kopog a várfalon, amikor odaér a szellem köd jelenik meg, és a csizmája alatt hallatszódik az avar és a faágak ropogása
P. Á., 9.N
A szellem megjelenítése:
Király jelmeze: Hegyes vállpáncél, szakadt palástszerű lepedővel fedett nehézpáncélzat, mely az árulást jelképezi. A vállpáncélból kiálló nyolc tüske a történetbeli nyolc halálesetet hivatott szimbolizálni. Emellett a díszes páncél díszes sisakkal a királyhoz méltó, és így egyben az erőt és a bosszút jelzi. A szakadt palást világoszöld, a vért sötétszürke színei a bosszúvágyat és a rejtélyességet is fokozhatják.
Pozicionálás: a királynő mindig az erkély alatt áll, így bármerre néz, nem látja a szellemet. Hamlet a királynő előtt áll, de úgy, hogy ne takarja a királynőt a nézők szeme elől. A szellem álljon széken, zsámolyon, hogy ő is jól látszódjon.
Hangok: Magas hegedűhangokkal lehetne fokozni a szituáció feszültségét, ez kiemelné a királynő kétségbeesettségét, és közben mély hangokkal kellene megszakítani a hegedűt, hogy kérdőre lehessen vonni Hamletet, hogy valóban őrült e.
F. D., 9.N
Szpot:
A jelenet kiválasztásánál legfőképp arra figyeltem, hogy legyen párbeszéd, és tudjunk poénosan hozzányúlni. A felvétel napján először mindketten elmondtuk az ötleteinket és megegyeztünk az általam választott jelenetben. A szerepeket is elég egyszerűen felosztottuk, mivel Ophelia énekel ebben a részletben, ezért ezt mindenképpen Rebinek kellett játszania, mert ő amúgy is állandóan csak énekel, énekel és énekel, nekem pedig nem állt szándékomban a videóban kínozni a nézőket az énekhangommal. Ezt követően kis problémába ütköztünk az elképzelt helyszínünket illetően, és kénytelenek voltunk újat választani. Igyekeztünk a kiírásnak megfelelően valamilyen nyilvános helyet keresni, így esett a választásunk az újdombóvári játszótérre.
Még otthon mindketten megtanultuk a szövegünket, és Rebi anyukájának, alias az operatőrünknek a kíséretében elindultunk felvenni a jelenetünket. Mikor odaértünk, megbeszéltük, hogy melyik szövegrészletet hol mondjuk, és az operatőrünknek is aprólékosan elmagyaráztuk a feladatát. Csak az első részletet kb. ötször vettük fel, mert vagy elfelejtettük a szövegünket, vagy elröhögtük magunkat vagy egyszerűen a segédünk nem indította el a felvételt. A videó második felével ugyanez volt a helyzet, annyi különbséggel, hogy egy foltos cica is csatlakozott hozzánk, valamint nem lehetett nem sírni a röhögéstől azon, amikor Rebi énekelve hintázik a játszótéri játékon. Végül megnéztük a végeredményt, és őszintén elégedettek voltunk magunkkal mindhárman (Rebi, operatőrnénink, én). Utolsó simításként otthon összevágtam a videó két részét, és elégedetten dőltem hátra jókat mosolyogva magunkon.
Juhász Szabina, 9.N